Internetowi przestępcy szaleją. Policjanci ostrzegają jak nie paść ofiarą oszustwa.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym jest kampania #SellSafe?
- Jakie są najpopularniejsze metody oszustw internetowych i jak się przed nimi ustrzec?
3 listopada ruszyła kampania #SellSafe w ramach akcji eCommerce 2021. Program jest skierowany zarówno do kupujących online, jak i przedsiębiorców prowadzących sprzedaż przez internet. „Od początku pandemii wiele firm musiało przejść do trybu online, aby kontynuować swoją działalność. Ponieważ obywatele korzystają obecnie z usług online kilka razy w tygodniu i coraz częściej robią zakupy na platformach sprzedażowych, istnieje znacznie większa szansa na atak cyberprzestępców” – czytamy w komunikacie Biura ds. Walki z Cyberprzestępczością Komendy Głównej Policji. W ramach eCommerce 2021, we współpracy z instytucjami unijnymi i służbami innych krajów udało się przeprowadzić skoordynowane akcje przeciwko oszustom internetowym. „W wyniku tego aresztowano 28 podejrzanych związanych z nieuczciwymi transakcjami” - informuje policja.
Strzeż się internauto
Szczególnie uważni powinni być kupujący przez Internet, zwłaszcza gdy przedmiotem transakcji jest rzecz sprzedawana przez prywatną osobę. Popularna ostatnio metoda jest praktykowana na portalach aukcyjnych, w których kupujący kontaktuje się bezpośrednio ze sprzedającym. Oszust udaje osobę, która chce kupić oferowany przedmiot. Przesyła link do formularza, w którym należy podać dane karty płatniczej, na którą mają zostać przelane pieniądze. Tak się jednak nie stanie, a osoba, która podała dane traci znajdujące się na koncie środki.
„Prosimy uregulować należność”
Jeszcze innym, popularnym sposobem na wyłudzenie przelewu są esemesy z lakoniczną informacją o niedopłacie za rachunku i z linkiem do płatności. Każdą taką wiadomość można zweryfikować dzwoniąc na infolinię instytucji, za którą podaje się nadawca esemesa. W przypadku PGE jest to nr: 422 222 222.
Napisz komentarz
Komentarze