Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 14:12

Strefa Czystego Transportu w Warszawie już od lipca

1 lipca w stolicy zacznie działać Strefa Czystego Transportu. Trwa już kampania informacyjna i ustawiane jest oznakowanie. Kierowcy mogą też szybko sprawdzić swoje auta pod kątem zgodności z wymogami strefy. To ważne, bo aż 97 proc. posiadaczy aut nie musi się przejmować żadnymi ograniczeniami czy naklejkami.
  • Źródło: UM Warszawa
Strefa Czystego Transportu w Warszawie już od lipca

Źródło: PAP

W tym artykule przeczytasz o:

  • wprowadzeniu strefy czystego transportu
  • kogo dotyczy
  • jak sprawdzić swój samochód
  • wyłączeniach ze strefy
  • informacji i kontroli w strefie

Strefa czystego transportu zacznie obowiązywać w poniedziałek, 1 lipca. Obejmie około 7 proc. powierzchni Warszawy: Śródmieście i niewielkie obszary przyległych dzielnic. 10 czerwca na jej granicach ZDM zaczął ustawiać znaki z zielonym samochodem w kółku oznaczające początek strefy. W sumie będzie ich kilkadziesiąt, ale jeszcze przez trzy tygodnie będą zasłonięte. Strefa Czystego Transportu dotyczyć będzie w pierwszym etapie stosunkowo niewielkiej liczby pojazdów. Jednak już teraz przyniesie wymierne efekty w poprawie jakości powietrza, a tym samym zdrowia mieszkanek i mieszkańców miasta.

Trzy procent aut

Zakaz wjazdu dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r. Szacunki pokazują, że wymogów SCT obowiązujących od 1 lipca nie spełnia tylko około 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie. 

Przy tym około połowa z tych 3 procent to auta kwalifikujące się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy. Nawet po uwzględnieniu tych danych wciąż prognozowany jest znaczny spadek emisji szkodliwych substancji – tlenków azotu o 11 procent i pyłów zawieszonych o 20 procent.

Sprawdź swój pojazd w 30 sekund

Centrum informacji o strefie stanowi miejska strona um.warszawa.pl/SCT. Za jej pośrednictwem można też przejść do prostego i szybkiego formularza, który odpowiada na najważniejsze pytania mieszkańców, przyjezdnych i przedsiębiorców. Na bazie podstawowych informacji o pojeździe (obowiązkowo rok produkcji i rodzaj paliwa oraz opcjonalnie norma emisji spalin) formularz podaje informację czy samochód spełnia wymogi SCT. Cała operacja sprawdzenia zajmuje dosłownie pół minuty.

Jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd spełnia wymogi strefy, to nic więcej nie trzeba już robić. Taki samochód nie ma obowiązku posiadać jakiejkolwiek nalepki, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków. W takiej właśnie sytuacji jest aż 97 proc. kierowców jeżdżących po Warszawie.

A co, jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd nie spełnia wymogów strefy? Wówczas program poinformuje jakie ewentualne kroki można podjąć dalej. Trzy podstawowe rodzaje wyłączeń dla osób fizycznych to:

  • zameldowanie w Warszawie i rozliczanie tu podatków (przez pierwsze 3,5 roku);
  • bycie seniorem (ukończone 70 lat), bez dodatkowych wymogów;
  • posiadanie europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością.

Wniosek o nalepkę, potwierdzającą prawo do wyłączenia, można następnie złożyć przez internet za pomocą tej strony um.warszawa.pl/SCT. Za obsługę całego procesu odpowiada stołeczny Zarząd Dróg Miejskich.

Punkt informacyjny SCT

Dla osób, które wolą załatwić sprawę osobiście, ZDM przygotował również możliwość złożenia wniosku fizycznie – w punkcie przy ul. Chmielnej 124 (wejście od ul. Żelaznej). Działa on od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Zdecydowana większość mieszkańców, którzy odwiedzili centrum w zeszłym tygodniu dowiedziało się, że nie muszą składać żadnego wniosku, bo ich auto spełnia wymogi strefy.

Informacji o strefie udziela również Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115, którego pracownicy odbyli dodatkowo cykl szkoleń, aby jak najlepiej służyć pomocą w sprawach związanych z funkcjonowaniem SCT. Przepisy nie wskazują żadnej kary za brak nalepki. Karany jest wjazd do strefy czystego transportu bez uprawnień. To właśnie stosowne uprawnienie będzie sprawdzała Straż Miejska kontrolując kierowców.

Warszawa aktywnym pionierem

- To będzie pierwsza działająca strefa w Polsce i w naszej części Europy, po kłopotach z jej wprowadzeniem w Krakowie. Stolica stanowić będzie swoisty poligon doświadczalny dla praktycznego funkcjonowania polskich przepisów o SCT. Z doświadczeń Warszawy czerpać będą inne miasta, które również mają obowiązek wprowadzenia strefy, a także Ministerstwo Klimatu i Środowiska – odpowiadające za formalne ramy tego przedsięwzięcia – powiedział Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, na spotkaniu zapowiadającym wejście w życie nowych przepisów..

Warszawa od lat aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do wprowadzenia stref czystego transportu w Polsce. Na każdym możliwym etapie stolica składała swoje uwagi i propozycje to zapisów ustawy oraz precyzującego ją rozporządzenia.

Dzielimy się również z rządzącymi na bieżąco naszymi spostrzeżeniami i propozycjami uproszczenia całego procesu, w tym dotyczącymi nalepek na samochody. Postulaty, m.in. w sprawie zmiany wzoru nalepki, zostały przesłane do MKiŚ również w lutym oraz ponownie w maju tego roku. Na początku czerwca Ministerstwo zapowiedziało, że wzór ten rzeczywiście zostanie zmieniony – dodaje dyrektor Łukasz Puchalski.

Informacja i kontrola 

W czerwcu ruszyła miejska akcja informacyjna dotycząca SCT. W Warszawie na stałe zostaną też zamontowane dodatkowe znaki, które nie są wymagane przepisami. To informacyjne tablice wyprzedzające znajdujące się na skrzyżowaniach oddalonych od granicy strefy. Pozwolą kierowcom na ewentualną zmianę trasy, jeśli ich sytuacja tego wymaga.

Nadzór nad przestrzeganiem zasad strefy leży w kompetencjach policji oraz stołecznej Straży Miejskiej. W ramach współpracy ZDM i Straży Miejskiej, do kontroli prowadzonych przez miasto, zostanie wykorzystany system przenośnych kamer. To pilotaż z opcją rozbudowy i rozszerzenia. Strażnicy testowali już kamerę w Alejach Jerozolimskich i okazało się, że samochód niespełniający norm strefy jedzie nimi średnio raz na osiem minut. Oczywiście wielu z tych kierowców to warszawiacy, którzy i tak z przepisów o strefie na razie będą zwolnieni. Poza tym kamera musi zrobić cztery razy w roku zdjęcie temu samemu samochodowi, żeby dopiero za piątym móc ukarać jego kierowcę. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze