Przedstawiciele gmin Ożarów Mazowiecki, Izabelin, Stare Babice i Łomianki przedyskutowali temat funkcjonowania linii autobusowych łączących ich regiony. Rozmowy doprowadziły do zapowiedzi istotnych zmian w funkcjonowaniu linii L-7 i L-18. Chodzi zarówno o ich trasy, jak i podział kosztów ich utrzymania.
Łomianki rezygnują z L-7, trasa będzie krótsza
Jak poinformował Mateusz Milej - wójt gminy Izabelin, z udziału w utrzymaniu linii L-7 zrezygnowała gmina Łomianki, co skutkować będzie skróceniem trasy. Nowa koncepcja zakłada kursowanie L-7 od Truskawia do Ożarowa, przez Hornówek i Zielonki (dzisiejsza trasa zaczyna się w Dziekanowie Leśnym i wiedzie przez Kiełpin oraz Łomianki).
Dla mieszkańców obu gmin oznacza to utratę bezpośredniego połączenia Izabelina z Łomiankami. Pasażerowie chętni do przejazdu na takiej trasie będą musieli przesiadać się w Mościskach, gdzie wspólny przystanek mają linie 210 (z Izabelina) i 110 (do Łomianek). ZTM przy planowaniu nowego rozkładu jazdy L-7 ma wziąć pod uwagę godziny kursowania autobusu 210, żeby nie dublować godzin odjazdów autobusów z Truskawia.
Niezadowoleni z nowego przebiegu L-7 wydają się mieszkańcy Lasek, którzy w komentarzach pod postem ogłaszającym nowe ustalenia piszą, że po wprowadzeniu zmian zostaną z tylko jednym autobusem.
Autobusem L-18 do metra Bemowo
Druga z planowanych zmian umożliwi bezpośredni dojazd komunikacją ze Starych Babic, przez Izabelin, do metra w Warszawie. Linia L-18, dotychczas jeżdżąca na trasie Stare Babice - Sieraków, połączy podwarszawskie gminy ze stacją II linii metra Bemowo. Brak na razie szczegółów, co do konkretnego przebiegu trasy do Warszawy.
Sam dojazd do metra to nie jedyna korzyść z nowych zmian dla Izabelina. Wójt gminy zwrócił uwagę na nowy podział kosztów utrzymania linii L-18 - "Udało się nam podzielić kosztami z gminą Babice po połowie: po 40% kosztów będzie płacić każda z gmin, a 20% – ZTM. Dotąd tylko gmina Izabelin utrzymywała tę linię. Zysk zatem mamy podwójny: bezpośrednie połączenie z II linią metra i spora oszczędność w kosztach utrzymania linii".
Zmiany na przełomie 2024/2025 r.
Na opisane zmiany jeszcze trochę poczekamy. Obecnie szykowana jest dokumentacja do przetargu, który ma ruszyć w III kwartale tego roku.
"Czasu na nowe ustalenia jest niewiele: do końca czerwca gminy mają przedstawić w Zarządzie Transportu Miejskiego swoje propozycje dotyczące linii L. ZTM przeprowadzi procedurę przetargową w lecie, zmiany mają być wprowadzone na przełomie 2024 i 2025 r." - napisał na swoim profilu na Facebooku wójt gminy Izabelin, Mateusz Milej.
Napisz komentarz
Komentarze