W tym artykule przeczytasz o:
- rozpoczęciu prac nad strategią rozwoju Warszawy
- konsultacjach społecznych
- składaniu wniosków do planu ogólnego
4 lipca 2024 Radni m.st. Warszawy podjęli decyzję o rozpoczęciu prac nad Strategią Rozwoju Warszawy 2040+ oraz planem ogólnym. Dokumenty określą, w jakim kierunku będzie rozwijać się Warszawa w perspektywie co najmniej 20 lat. Zastąpią one obecną Strategię #Warszawa2030 oraz Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy. Więcej pisaliśmy o tym na początku lipca:
Na każdym etapie prac nad strategią i planem ogólnym bierzemy pod uwagę zdanie warszawianek i warszawiaków. Dlatego przed podjęciem uchwał przez Radę m.st. Warszawy odbyły się trzy posiedzenia Komisji Ładu Przestrzennego poświęcone uwarunkowaniom prawnym prac nad strategią i planem ogólnym. Spotkania były otwarte dla wszystkich zainteresowanych i wzięło w nich udział wiele osób. Świadczy to o tym, jak ważny jest to temat – mówi Ewa Janczar, przewodnicząca Komisji Ładu Przestrzennego Rady m.st. Warszawy.
Jakie będą kolejne kroki?
Po wakacjach, 4 września, zaplanowane zostało w Centrum Nauki Kopernik spotkanie informacyjne dla wszystkich osób zainteresowanych pracami nad strategią i planem ogólnym. Przedstawiciele Biura Architektury i Planowania Przestrzennego oraz Biura Strategii i Analiz opowiedzą na nim, jakie są uwarunkowania prac i jak będą wyglądały poszczególne etapy włączenia mieszkanek i mieszkańców w prace.
Od 4 września do końca września będzie można wypełniać ankietę na temat priorytetów rozwojowych dla Warszawy oraz zgłaszać formalne wnioski do planu ogólnego, o których mowa w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. To pierwszy etap, w którym warszawska społeczność będzie mogła wyrazić swoje oczekiwania co do tych dokumentów.
Ankieta dotycząca priorytetów będzie dostępna online na platformie konsultacyjnej m.st. Warszawy oraz w formie papierowej w wybranych miejskich obiektach. Wzór formularza do składania wniosków do planu ogólnego wraz z instrukcją jego wypełniania zostały już zamieszczone na stronie BAIPP. Dzięki temu każda zainteresowana osoba ma czas na przygotowanie treści wniosku z wyprzedzeniem, przed formalnym terminem ich zbierania.
Zachęcamy, by już dziś przygotować się do udziału w konsultacjach, zapoznać się z materiałami informacyjnymi i poznać instrukcję prawidłowego wypełnienia formularza wniosku do planu ogólnego, który będzie można formalnie złożyć we wrześniu – mówi Bartosz Rozbiewski. – Chcemy, aby wszyscy zainteresowani mieli czas na spokojne zastanowienie się, czego oczekują od planu ogólnego dla Warszawy i w jaki sposób poprawnie sformułować swoje wnioski do tego dokumentu, jeszcze przed formalnym terminem ich zbierania – dodaje p.o. dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy.
W celu ułatwienia złożenia wniosku do planu ogólnego we wrześniu uruchomiona zostanie strona internetowa – dzięki niej w prosty, szybki i intuicyjny sposób będzie można uzupełnić formularz wniosku.
Jakie będą zależności pomiędzy dokumentami?
Strategia rozwoju gminy i plan ogólny są ze sobą ściśle powiązane. Oba te dokumenty będą stanowić podstawę do opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Dodatkowo, plan ogólny stanie się również punktem wyjścia do wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Plan ogólny należy opracować dla obszaru całego miasta. Nie będzie miał on tradycyjnej formy, tzn. tekstu i map. Powstanie zbiór danych przestrzennych, do wyświetlania w formie elektronicznej.
Najważniejszym i obowiązkowym elementem planu ogólnego będzie podział miasta na strefy planistyczne. Każda strefa planistyczna będzie miała określony profil funkcjonalny, czyli ogólny katalog dopuszczalnych przeznaczeń terenów. Doprecyzowanie przeznaczenia dla poszczególnych nieruchomości w danej strefie nastąpi w dalszej kolejności, tzn. w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy. Lista stref planistycznych jest ściśle określona w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W planie ogólnym będzie można wskazać tylko strefy wymienione na tej liście. Z kolei katalogi przeznaczeń przypisanych do poszczególnych stref są określone w rozporządzeniu do tej ustawy.
Oprócz przeznaczeń, dla stref planistycznych zostaną określone parametry zagospodarowania terenu. Strefy, w których dopuszczona zostanie zabudowa, będą miały ustalone również regulujące ją wskaźniki, np. maksymalną wysokość zabudowy itp. Dodatkowo, w planie ogólnym można określić standardy dostępności infrastruktury społecznej, czyli, mówiąc w skrócie, maksymalną odległość nowej zabudowy mieszkaniowej np. od szkół, terenów zieleni lub przystanków transportu zbiorowego. Standardy te mogą być zróżnicowane dla poszczególnych części miasta. Razem z opisem poszczególnych stref planistycznych utworzą one gminne standardy urbanistyczne. W planie ogólnym będzie można również wyznaczyć obszary zabudowy śródmiejskiej, czyli takie obszary, w których stosuje się szczególne przepisy budowlane dopuszczające np. mniejsze odległości pomiędzy budynkami.
Ostatnim elementem, jaki będzie mógł się znaleźć w planie ogólnym, to obszary uzupełnienia zabudowy, czyli obszary, na których będzie możliwość wydawania decyzji o warunkach zabudowy w sytuacji braku planu miejscowego na danym terenie. Poza obszarami uzupełnienia zabudowy takie decyzje nie będą mogły być wydawane. Plan ogólny nie unieważni obowiązujących planów miejscowych i prawomocnych decyzji o warunkach zabudowy.
- Wzór wniosku i instrukcja jego wypełnienia tutaj
Napisz komentarz
Komentarze