W tym artykule przeczytasz między innymi o:
- celebracji Wielkiego Postu
- arcydziele Stabat Mater
Gdzie i kiedy:
13 kwietnia, niedziela, godz. 19:15 w Kościele Parafii Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych, ul. Conrada 7
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
Zaledwie 25-letni kompozytor Giovanni Battista Pergolesi – stworzył arcydzieło Stabat Mater, które zadziwia sugestywnością muzycznej treści i klarownością konstrukcji.
Mimo niewielkiej obsady utwór mieni się od urzekających melodii, przejmujących arii i efektownych przebiegów instrumentalnych. Właśnie ta szczególna siła ekspresji zapewniła Pergolesiemu wiodące miejsce wśród licznych twórców mierzących się z opowieścią o Matce Boskiej bolejącej pod krzyżem na przestrzeni ostatnich trzystu lat.
„Stabat Mater” to niezwykle poruszający i wielowarstwowy utwór o wielkiej tradycji zarówno w liturgii, jak i muzyce. Oto jego krótka charakterystyka – z perspektywy zarówno duchowej, jak i artystycznej:
Stabat Mater – czym jest?
„Stabat Mater dolorosa” (z łac. „Stała Matka bolejąca”) to średniowieczna sekwencja liturgiczna opisująca cierpienie Matki Boskiej stojącej pod krzyżem, na którym umiera jej Syn, Jezus Chrystus. Jej autorstwo przypisywane jest najczęściej Jacopone da Todi (XIII w.), choć niektórzy wskazują również papieża Innocentego III.
Utwór był pierwotnie śpiewany podczas liturgii pasyjnej i w nabożeństwach maryjnych, szczególnie w okresie Wielkiego Postu.
Treść i przesłanie
Tekst jest bardzo emocjonalny i pełen ludzkiego bólu – ukazuje Maryję jako matkę, która cierpi, patrząc na śmierć swojego dziecka. Utożsamia się z nią każdy, kto doznał straty, bólu, żałoby – stąd uniwersalność przekazu.
W kolejnych zwrotkach narrator (czytelnik, wierny) prosi, by współcierpieć z Matką Bożą, a przez to – zbliżyć się do Chrystusa.
Duchowy wymiar
„Stabat Mater” to nie tylko tekst religijny – to także medytacja nad ludzkim cierpieniem, współczuciem i nadzieją. Łączy w sobie emocje, mistykę i głębię teologiczną. Wciąż pozostaje jednym z najważniejszych utworów kontemplacyjnych w duchowości chrześcijańskiej.
Dramatyczny opis cierpiącej Matki Bożej, patrzącej na męczeńską śmierć jedynego syna, jest stale obecny w dziełach takich twórców, jak Gioacchino Rossini i Giuseppe Verdi, zaś w XX wieku choćby Karol Szymanowski, Arvo Pärt czy Krzysztof Penderecki.
Wykonawcy:
- Aleksandra Resztik – sopran,
- Aneta Łukaszewicz – mezzosopran,
- Orkiestra Kameralna Varsovia Ensemble pod dyrekcją Włodzimierza Promińskiego.
Orkiestra kameralna Varsovia Ensemble – powstała w 2003 roku z inicjatywy I skrzypka Kwartetu Camerata Włodzimierza Promińskiego. Orkiestra koncertowała w prestiżowych salach w Polsce. Uczestniczyła także w tournée w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie osiągnęła spektakularny sukces na III Festiwalu Muzyki Klasycznej w Al-Ain. Występowała także w Abu Dhabi.
Napisz komentarz
Komentarze