Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 00:11

Liceum z Bielan w czołówce rankingu oceniającego aktywność społeczną uczniów

Aktywność społeczna, przedsiębiorczość i innowacyjność uczniów to główne kryteria, które brane były pod uwagę przy tworzeniu Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii. Wśród stołecznych szkół najwyżej sklasyfikowane zostało CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki na Bielanach.

Bielańskie liceum już kolejny raz znalazło się w czołówce Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii. Zarówno w poprzednim jak i w tym roku, wśród mazowieckich i warszawskich szkół, bielańska placówka została sklasyfikowana na najwyższym miejscu. W rankingu ogólnopolskim, w którym uwzględniono niemal 300 szkół zajęła z kolei 3 miejsce.

Zamiast wyników z matur najnowszy Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii premiuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ranking tworzony jest na podstawie wyników uczniów w olimpiadzie projektów społecznych Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce zrealizował własne przedsięwzięcie zmieniające jego otoczenie na lepsze.

Przeczytaj również: Taneczna scena pod topolą, planszówki i Hańba! – weekend na Bielanach

W olimpiadzie wzięło udział 70 uczniów "Domeyki" realizując tym samym 21 projektów. - Tegoroczna edycja Olimpiady „Zwolnieni z Teorii" różniła się od poprzednich, ponieważ większość działań została przeniesiona do wirtualnej rzeczywistości, ale młodzież szybko się w niej odnalazła. Moja przygoda z Olimpiadą trwa już cztery lata. My - nauczyciele „Zwolnieni z Teorii” zyskujemy bardzo wiele - wzmacniamy istniejące już relacje z uczniami i nawiązujemy nowe. Rozwijamy również własne kompetencje. A Uczniowie - oni są bardzo kreatywni i zaangażowani w realizację swojego projektu. Zyskują wiedzę i doświadczenie, którego nikt im nie odbierze - komentuje wyniki rankingu Anna Frołów, nauczycielka z CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki w Warszawie.

Jakie projekty realizowali uczniowie bielańskiego liceum?

W tym roku wśród warszawskich a zarazem mazowieckich liceów najwyżej w rankingu również znalazło się CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki. W ogólnopolskim zestawieniu szkoła znalazła się z kolei na trzecim miejscu. Swoje projekty w bielańskiej placówce łącznie zrealizowało 70 uczniów, którzy pracowali przy 21 projektach.

Wśród zrealizowanych pomysłów jest „Kampania na rzecz nietolerancji społecznej” promująca równość i tolerancję, „Zabiegane Zdrowe Odżywianie”, czyli projekt uświadamiający jak ważne jest zbilansowane i zdrowe odżywianie, czy „aWEARness” realizowany przez grupę uczennic zafascynowanych światem slow fashion promujących przemyślane zakupy i zachęcających do tworzenia własnych ubrań.

Łącznie w rankingu znalazło się niemal 300 szkół średnich w tym prawie 20 placówek z Warszawy. Ich uczniowie, tworząc swoje projekty szlifowali zaangażowanie społeczne i rozwijali swoje kompetencje w różnych dziedzinach życia.

Przeczytaj również: [Wideo]Bielany Less Waste, czyli jak ograniczać produkowanie śmieci

Udział w projektach społecznych ma pozytywny wpływ na kondycję psychiczną uczniów

Kończący się jutro rok szkolny był wyjątkowo trudny dla uczniów ze względu na trwającą pandemię. Uczniowie przez wiele miesięcy zdobywali wiedzę w trybie nauki zdalnej. Oznacza to, że całe dnie spędzili przed komputerem w samotności, bez kontaktu z rówieśnikami jaki zapewniają zajęcia prowadzone stacjonarnie w szkołach. - Nauczyciele nie mogli tak jak zawsze wspierać bezpośrednio młodzieży w nauce i działalności społecznej, lecz robili to zza ekranów komputerów. Dlatego należą im się szczególne gratulacje za to, że pomimo trudnego okresu wprowadzali innowacje do programów nauczania, trwali i działali z myślą o tym, że nauka to nie tylko zakuwanie do matury, ale też okazja do poznania siebie i innych, rozwiązywania problemów otoczenia, które obserwujemy - mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

Jak wskazuje raport sporządzony przez Fundację Zwolnieni z Teorii pn. "Odporni na lockdown. Raport o tym, co chroniło dobrostan młodzieży w trakcie pandemii" uczniowie, którzy brali udział w tworzeniu projektów społecznych wykazywali wyższy ogólny poziom dobrostanu psychologicznego niż rówieśnicy wykazujący się brakiem zaangażowania społecznego.

Przeczytaj również: Czy ul. Broniewskiego zostanie zwężona?

Warunki pandemiczne działały na niekorzyść stanu psychicznego wielu uczniów pozostających w zamknięciu i bez kontaktu z rówieśnikami jaki zapewnia szkoła. W czasie trwania pandemii powstał również raport Fundacji Zwolnieni z Teorii pn. , wedle którego uczniowie biorący udział w tworzeniu własnego projektu społecznego mają wyższy ogólny poziom dobrostanu psychologicznego, niż rówieśnicy wykazujący się brakiem zaangażowania społecznego. Z badania wynika, że nastolatkowie, którzy działali społecznie w czasie lockdownu, lepiej widzą swój życiowy cel (o 12 proc.) oraz pewniej kreślą rozwój osobisty (o 12 proc.) od tych, którzy nie angażowali się społecznie. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 621 uczniów.


Ranking-Szkol-Zwolnieni-z-Teorii-Paula-Bruszewska-i-wyniki-badania-dobrostanu

Ranking-Szkol-Zwolnieni-z-Teorii-Paula-Bruszewska-i-wyniki-badania-dobrostanu

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze