System zostanie wdrożony 7 listopada. Wnioski o wydanie nowych dowodów osobistych będzie można składać już od poniedziałku.
W tym artykule znajdziesz odpowiedź na pytania:
- Kto może złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego z dodatkową warstwą elektroniczną?
- Czym jest dodatkowa warstwa elektroniczna?
- Jak złożyć wniosek o nowy dowód osobisty?
Ze względu na wdrażanie nowego systemu, w piątek sprawy związane z dowodami osobistymi będzie można załatwiać tylko do godz. 12. „Skrócenie czasu obsługi, we wszystkich urzędach dzielnic, związane jest z wdrażaniem rządowych rozwiązań technicznych, które umożliwią wyrobienie nowego dokumentu tożsamości” – zawiadamia Urząd Dzielnicy.
Przeczytaj również: “Miłość w Paryżu”, spektakl patriotyczny i koncert Marka Majewskiego – Kultura na Bielanach
Nowe dowody z drugą warstwą elektroniczną już od 8 listopada
Nowoczesne dowody osobiste są wprowadzana ze względu na konieczność przystosowania ich do norm unijnych, które określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 20 czerwca 2019 roku. „Nowe dokumenty będą wyposażone w warstwę elektroniczną, o wysokim stopniu zabezpieczenia, która podobnie jak w przypadku paszportów, zawierać będzie wizerunek twarzy posiadacza oraz dwa odciski palców w formatach cyfrowych. Dodatkowo, w warstwie graficznej pojawi się odręczny podpis właściciela, a także literowy skrót PL na tle flagi Unii Europejskiej” – czytamy w komunikacie Urzędu Dzielnicy.
Nie dotyczy dzieci
Jak wyjaśniał podczas wtorkowej konferencji w Otwocku minister Paweł Szafernaker, nowe dowody osobiste będą ważne przez 10 lat dla osób powyżej 12. roku życiu – te osoby będą składały odciski palców, które zostaną przypisane do dokumentu. Od dzieci do 12. roku życia nie będą zbierane odciski linii papilarnych – takie dokumenty będą wydawane na 5 lat.
Nie złożysz już wniosku przez internet
W związku z wprowadzeniem nowej formy dokumentu tożsamości niemożliwe jest składanie wniosku o wydanie dowodu osobistego przez internet. Taka możliwość wygasła 27 lipca. Nie dotyczy to jednak dowodów dla dzieci do 12. roku życia, tu nadal możemy załatwić formalności online.
Przeczytaj również: Rozjeżdżają rezerwat
Nowe dowody z opóźnieniem
Pierwotnie nowe dowody osobiste miały być wdrażane od 2 sierpnia 2021. Nastąpiło jednak opóźnienie. Jak czytamy w rządowym komunikacie: „Termin został przesunięty z uwagi na zastrzeżenia, co do bezpieczeństwa urządzeń do pobierania odcisków palców”. Odroczenie terminu odbyło się za zgodą Komisji Europejskiej.
Jak wymienić dowód?
Aby wymienić dowód osobisty na nowy powinieneś wypełnić wniosek dostępny pod tym linkiem lub w Urzędzie Dzielnicy. Petent powinien mieć przy sobie zdjęcie oraz dotychczasowy dowód osobisty (jeśli taki posiada). Komplet dokumentów należy złożyć w dowolnym urzędzie gminy lub miasta, na bielanach jest to Urząd Dzielnicy przy ul. Żeromskiego 29. Wydanie dowodu osobistego jest bezpłatne, trwa maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku, a gotowość dokumentu do odbioru można wygodnie sprawdzić przez Internet klikając w ten link.
Przeczytaj również: Jeszcze w sprawie ul. Sokratesa – nowy pomysł radnego z Bielan
Napisz komentarz
Komentarze