W tym artykule przeczytasz o:
- idei Warszawskiej Nagrody Edukacyjnej
- nagrodzie dla bielańskiej SP nr 209
- innych nagrodzonych
Warszawska Nagroda Edukacyjna im. Marka Edelmana jest przyznawana od 2020 r. i mogą się o nią ubiegać publiczne, jak i niepubliczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe z terenu miasta oraz placówki wychowania pozaszkolnego i bursy. Twórcy nagrody odwołują się bezpośrednio do postaci Marka Edelmana i jego słów: „(...) najważniejsze jest to, (...) by nigdy nie pozostawać biernym wobec zła”. Partnerem nagrody jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Warszawska Nagroda Edukacyjna im. Marka Edelmana nagradza działania związane z edukacją obywatelską, historyczną i kulturalną. Promuje i rozwija pozytywne wzorce i postawy społeczne – otwartość, solidarność, altruizm, empatię i niezgodę na obojętność. Ma budować więzi międzypokoleniowe i uwrażliwiać na wszelkie zagrożenia wynikające z fanatyzmu czy braku tolerancji. Odwołuje się przy tym do postaci jednego z przywódców powstania w Warszawskim Getcie, działacza społecznego i bezsprzecznego autorytetu, jakim był i jest doktor Marek Edelman – podkreśliła Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy, na uroczystej gali w Muzeum Warszawskiej Pragi, podczas której przyznano nagrody.
Laureaci tegorocznej edycji Nagrody Edukacyjnej im. M. Edelmana to:
- w kategorii szkół podstawowych - Szkoła Podstawowa nr 209 im. Hanki Ordonówny z Bielan (aleja Władysława Reymonta 25);
- w kategorii szkół ponadpodstawowych - V Liceum Ogólnokształcące im. Księcia Józefa Poniatowskiego (ul. Nowolipie 8);
- w kategorii placówek edukacji pozaszkolnej – Ognisko Pracy Pozaszkolnej z Ochoty (ul. Walentego Skorochód-Majewskiego 17).
Bielańska szkoła została nagrodzona za projekt „Naprzód i nie zapomnieć” (cytat z Marka Edelmana) przygotowany z okazji rocznic wielkich wydarzeń z trudnej historii Warszawy i Polski. Nagroda jest uhonorowaniem działań całej społeczności szkolnej za działania podejmowane w obszarach:
- edukacji na rzecz praw człowieka,
- zapobiegania przejawom nienawiści (z uwzględnieniem kontekstu historycznego),
- poznawania historii i kultury społeczności żydowskiej (ze szczególnym uwzględnieniem społeczności warszawskiej),
- edukacji o Holokauście,
- historii opozycji demokratycznej w Polsce po 1968 roku.
Napisz komentarz
Komentarze