Pod koniec ubiegłego roku Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na doświetlenie 298 przejść dla pieszych w całej Warszawie. Dwadzieścia jeden z nich znajduje się na Bielanach.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Które przejścia dla pieszych zostaną doświetlone?
- Na czym dokładnie polega doświetlanie przejść dla pieszych?
Większe bezpieczeństwo podczas przechodzenia przez pasy ma zagwarantować doświetlenie 21 przejść dla pieszych na ulicach północnych Bielan. „Lampy są precyzyjnie nakierowywane na pasy, aby zapewniały jak najlepszą widoczność pieszych i jednocześnie nie oślepiały kierowców. W ustawianiu należytej barwy i kierunku strumienia światła pomaga nam zestaw najnowocześniejszych sprzętów z zakupionym rok temu najnowocześniejszym matrycowym miernikiem luminancji na czele” – informuje Zarząd Dróg Miejskich. Urządzenie jest nie tylko nowoczesne ale i drogie. Kosztowało 140 tys. złotych. Warto dodać, że to jeden z zaledwie czterech takich przyrządów w całej Polsce.
Przeczytaj również: Rok na Bielanach. Podsumowujemy 2021
Jak zmierzyć światło?
Niezwykle interesujące jest samo to, jak drogowcy przygotowują się do zamontowania lamp. Wspomniany matrycowy miernik luminacji składa się z całego zestawu akcesoriów, które służą do przeprowadzenia i zapisania pomiarów. Najpierw, przy użyciu koła pomiarowego, mierzy się odległość między dwiema latarniami oświetlającymi pasy. Później ustawia się znaczniki niezbędne do analizy zarejestrowanego przez miernik obrazu. Na koniec dane analizuje się przy pomocy specjalnego oprogramowania.
„Bez tego rodzaju urządzenia wiedza o jasności oświetlenia w nocy ograniczałaby się de facto do wiedzy o parametrach latarni. Tymczasem może to być mylące. Jasna lub ciemna nawierzchnia drogi, kolor elewacji, czy wilgotna jezdnia powodują, że teoretycznie dobrze oświetlone miejsce tak naprawdę jest ciemne, albo odwrotnie – latarnie rozświetlają pobliskie mieszkania, choć w teorii świecą z odpowiednią mocą i są właściwie skierowane” – informuje ZDM i dodaje, że takie badania są niezbędne do tego, żeby wiedzieć czy barwa i kierunek strumienia światła danej latarni są odpowiedni ustawione.
Przeczytaj również: Kiedy koniec remontu ul. Sokratesa? Rzecznik ZDM: Nie odważę się podać konkretnego terminu
Jeśli okaże się, że nie są, należy je skorygować. „Tym samym wyeliminujemy zanieczyszczenie światłem i sprawimy, że nasze drogi między latarniami będą równomiernie oświetlone. Dla każdej ulicy w Warszawie jest przypisana tzw. klasa oświetleniowa, a co za tym idzie minimalne poziomy natężenia światła i luminancji. Do tego dochodzi maksymalny poziom barwy światła, który dla większości stołecznych ulic powinien mieścić się w przedziale 3000 – 3700 K” – dodaje Zarząd Dróg Miejskich.
21 przejść
Zarząd Dróg Miejskich poprawia widoczność pieszych na pasach na dwa sposoby – po pierwsze dostawia się nowe latarnie, a po drugie, wymienia się stare słupy oświetleniowe na nowe. Te nowe składają z dwóch lamp – jedna oświetla pasy, druga jezdnię, co zwiększa widoczność pieszego.
Doświetlone zostaną przede wszystkim przejścia dla pieszych na ul. Wóycickiego, Estrady i Arkuszowej.
- skrzyżowanie ul. Estrady i Energetycznej – 4 przejścia;
- ul. Estrady przy Tesco – jedno przejście;
- Estrady 17E – jedno przejście
- Estrady 63 – jedno przejście
- Estrady 45 – jedno przejście
- Wólczyńska 290 – jedno przejście
- Wólczyńska 303A – jedno przejście
- Wólczyńska 278 – jedno przejście
- Wólczyńska 15 – jedno przejście
- skrzyżowanie Wóycickiego i Tułowickiej – jedno przejście
- skrzyżowanie Wóycickiego i Żubrowej – dwa przejścia
- skrzyżowanie Wóycickiego i Ptasiego Raju – dwa przejścia
- skrzyżowanie Wóycickiego i Herbowej – jedno przejście
- Wóycickiego przy cmentarzu – jedno przejście
- skrzyżowanie Wóycickiego i Dankowickiej – jedno przejście
- Arkuszowa 183 – jedno przejście.
Przeczytaj również: Obywatelskie zatrzymanie kierowcy będącego pod wpływem alkoholu. Miał 2,5 promile
Fot.: Zarząd Dróg Miejskich
Napisz komentarz
Komentarze