W tym artykule przeczytasz o:
- programie "Droga na szóstkę"
- kto i jak może się zgłosić
- co może być wynikiem programu
Program „Droga na szóstkę” opiera się o współpracę pomiędzy jednostkami miejskimi a społecznością szkolną. Podstawą do wdrażania zmian są rozmowy, obserwacje, pomiary i audyty. Dzięki temu możemy uwzględniać unikatowość każdej placówki i zastosować najlepsze rozwiązania w celu poprawy bezpieczeństwa. Na wniosek dzielnic, dyrekcji szkół czy rad rodziców przejścia dla pieszych w bezpośrednim sąsiedztwie szkół i przedszkoli, a także drogi dojścia do nich są sprawdzane i przebudowywane pod kątem bezpieczeństwa. Wdrażane są też mniejsze projekty związane z organizacją ruchu.
Dotychczas zrealizowaliśmy cztery takie projekty, w tym roku planujemy zmiany pod kolejnymi szkołami.
W ramach programu „Droga na szóstkę” dzieci uczą się także bezpiecznej jazdy na rowerze. Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich prowadzi warsztaty dla dzieci z klas 4-8 (tylko w 2023 r. skorzystało z nich ponad 1,5 tys. uczniów), a także wyposaża szkoły oraz przedszkola w bezpieczne stojaki na rowery.
„Droga na szóstkę” – co to jest?
- „Droga na szóstkę” to jedna z form współpracy Zarządu Dróg Miejskich z mieszkankami i mieszkańcami Warszawy. Celem programu jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa ruchu na najbliższych ulicach prowadzących do szkół podstawowych, realizowana z udziałem dzieci i dorosłych. Ale na tym nie koniec. Polepszenie sytuacji drogowej jest punktem wyjścia do innych pozytywnych zmian w otoczeniu. To m.in.: mniej zanieczyszczeń, hałasu i stresu, a więcej zieleni, kontaktu między sąsiadami i samodzielnych dzieci swobodnie poznających świat. To tworzenie otoczenia, które będzie sprzyjało rozwojowi i budowaniu bliskich relacji.
Kto może się zgłosić?
- Aby się zgłosioć do programu trzeba wypełnić formularz zgłoszeniowy. Przeznaczony jest po pierwsze dla przedstawicieli i przedstawicielek Rad Rodziców, Dyrekcji szkół podstawowych, nauczycieli i nauczycielek, a także spontanicznie sformowanych grup rodziców i opiekunów. Inicjatorami procesu mogą być jednak także pojedynczy rodzice lub uczniowie. Propozycje udziału w programie mogą też wychodzić z ZDM do szkół czy dzielnic, w których sytuacja wymaga poprawy według wcześniejszych analiz.
Co będzie wynikiem programu?
W założeniu powinny powstać trzy warianty zagospodarowania ulicy w pobliżu szkoły, do których społeczność przedstawi uwagi i wybierze jeden do realizacji.
- Wariant 1: zmiany organizacji ruchu na jezdni, które spowodują maksymalną poprawę bezpieczeństwa dzieci i jednocześnie będą wykonalne stosunkowo szybko w ramach budżetu zarządcy drogi.
- Wariant 2: połączenie wariantu 1 ze zmianami przekształcającymi przestrzeń zgodnie z wynikiem projektowania partycypacyjnego (np. więcej zieleni, stojaki rowerowe, siedziska czy obiekty artystyczne).
- Wariant 3: wizja docelowej metamorfozy ulicy, która jednak – trzeba się na to przygotować – może nie być możliwa do zrealizowania od razu (ale będzie wytyczną dla osób decydujących o przyszłej przebudowie tej przestrzeni).
Jeśli zatem borykacie się z problemami wokół szkół na Bielanach, warto do programu przystąpić.
Napisz komentarz
Komentarze