W tym artykule przeczytasz o:
- programie na rzecz poprawy bezpieczeństwa na stołecznych drogach
- rekordowych wydatkach przeznaczonych na ten cel
- miejscach do przebudowy
- zmianach organizacyjnych w ZDM
– Chcemy jeszcze bardziej przyspieszyć tempo inwestycji i dalej ograniczać liczbę ofiar wypadków. Dotychczasowy fundusz na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego zostanie zasilony dodatkową kwotą 164 mln zł. 17 października podczas sesji Rady m.st. Warszawy wniosek będą rozpatrywać radni. Dodatkowe środki zostaną rozłożone na 4 lata – mówi Tomasz Mencina, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Razem z pieniędzmi, które już są przeznaczane na ten cel, Warszawa wyda do 2028 roku łącznie co najmniej 284 mln złotych – to największy budżet na ten cel w historii miasta. Łącznie z wydatkami poniesionymi do tej pory, będzie to kwota przekraczająca pół miliarda zł.
Nowy program, rekordowe wydatki
Warszawa co roku przeznacza kilkadziesiąt milionów złotych na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Za te pieniądze powstają nowe ronda, sygnalizacje, azyle, elementy uspokojenia ruchu czy oświetlenie.
– Działania te są bezprecedensowo metodyczne i zaplanowane, co jest możliwe w dużej mierze dzięki audytowi bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Wyjątkowe są też ich efekty. Liczba ofiar wypadków drogowych jest zdecydowanie niższa od średniej krajowej oraz unijnej i co najważniejsze – wciąż spada – wyjaśnia Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
170 miejsc do przebudowy
Środki na poprawę bezpieczeństwa na warszawskich drogach posłużą do budowy nowych rond, sygnalizacji świetlnych i wprowadzenia elementów uspokojenia ruchu. Obejmą wszystkie przejścia dla pieszych wskazane w audycie BRD jako „priorytetowe”, czyli ocenione najniżej przez audytorów. – Ten cel chcemy osiągnąć do 2028 r. Obecnie jesteśmy na półmetku, co oznacza, że do przebudowy pozostało 170 takich lokalizacji. Zmiany w każdej z nich będziemy opierać na rekomendacjach audytorów i dopasowywać do konkretnych miejsc – dodaje Łukasz Puchalski.
Do dziś ZDM zrealizował 772 takie działania na 580 przejściach dla pieszych. Poza tym, 2100 zebr otrzymało dodatkowe oświetlenie – to już niemal wszystkie, które tego wymagały.
Program poprawy bezpieczeństwa - cele na lata 2025- 2028:
- przebudowy ostatnich przejść wskazanych w audycie BRD jako „priorytetowe” (ocenione na 0-2 w skali 0-5)
- przejść przez drogi o więcej niż jednym pasie ruchu w jednym kierunku skrzyżowań w oparciu o rekomendacje wykwalifikowanych audytorów BRD
- dróg w rejonie szkół podstawowych, przy których zidentyfikowano zagrożenia
- wprowadzanie pomniejszych zmian w organizacji ruchu uspokajających go i poprawiających bezpieczeństwo
Zmiany organizacyjne w ZDM
Statystyki z kolejnych lat pokazują spadek liczby śmiertelnych wypadków. Aby zagwarantować sprawną realizację programu poprawy bezpieczeństwa na drogach, potrzebne są jednak dobre diagnozy zagrożeń oraz stabilne finansowanie inwestycji.
Od października w Zarządzie Dróg Miejskich, który był odpowiedzialny za audyt przejść, zostanie wydzielony nowy pion ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. W skład jego zadań wejdzie m.in. nadzór nad realizacją nowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego i organizacją ruchu, kontynuacja projektu „Droga na szóstkę” (bezpieczeństwo pod szkołami) oraz badania i analizy.
Napisz komentarz
Komentarze