W tym artykule przeczytasz o:
- drodze ekspresowej S7 przez Bielany
- podpisaniu umowy na wykonanie dokumentacji projektowej
- terminach i kosztach realizacji inwestycji
Umowa i zakres prac projektowych
Opracowanie dokumentacji, którą wykona konsorcjum w składzie Transprojekt Gdański (lider) oraz Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa, wyceniono na 54,2 mln zł. Projektanci mają 41 miesięcy na przygotowanie kompletu dokumentacji projektowej oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych dla budowy drogi. Przy sprawnym przebiegu procesu projektowania oraz pozyskiwaniu niezbędnych uzgodnień i decyzji zasadnicza dokumentacja będzie gotowa w II kwartale 2026 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych.
Droga ekspresowa S7 Kiełpin - Warszawa będzie miała przekrój dwujezdniowy. Zaprojektowane zostaną dwa tunele: na Bielanach (ok. 1000 m) i Bemowie (ok. 1100 m) oraz wariantowo pięć węzłów: Kolejowa, Wólka Węglowa, Janickiego, Generała Maczka, Warszawa Północ (NS - połączenie z Trasą Armii Krajowej S8). Do tego wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ostateczne rozwiązania wynikać będą z uzgodnień i analiz, które wykonawca przeprowadzi na etapie projektowania.
Więcej o przebiegu bielańsko - bemowskiego odcinka S7 pisaliśmy tutaj:
Przebieg trasy a złożoność rozwiązań projektowych
Trasa S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przez mocno zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) droga przejdzie dwoma tunelami. Trasa o długości ponad 13 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie.
Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Wólka Węglowa i Janickiego. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, planowana trasa zejdzie do tuneli - pierwszego o długości około 1000 m i kolejnego o długości około 1100 m. Po wyjściu z tuneli wzniesie się ponad teren nad drogą ekspresową S8. Pomiędzy tunelami przewidziano węzeł Generała Maczka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ (NS).
Oprócz wspomnianych tuneli powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne. Planowane są też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy.
Wykonawca projektu dokonana dodatkowych analiz dla połączenia trasy z lokalnym układem komunikacyjnym. Wjazd na trasę S7 przewiduje się obecnie poprzez wspomniane wcześniej węzły.
Trasa na miarę potrzeb
Podczas briefingu minister infrastruktury Dariusz Klimczak powiedział, że trasa będzie odpowiadać potrzebom stolicy.
- To będzie trasa szeroka, dwujezdniowa, w każdym kierunku po trzy, a nawet cztery pasy - przekazał. Przyznał, że będzie to inwestycja "bardzo droga, jeżeli chodzi o wykonawstwo, ale musi zostać wykonana, bo tego oczekują zarówno mieszkańcy Warszawy, jak i ci, którzy tutaj przyjeżdżają".
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowki przypomniał, że droga ekspresowa między Kiełpinem a Warszawą była jednym z priorytetów.
- To jest jedyna wyjazdowa droga z Warszawy, która jeszcze nie ma statusu drogi szybkiego ruchu - powiedział Trzaskowski. Dodał, że trwają prace nad kolejnymi rozwiązaniami. - W dalszych planach jest obwodnica aglomeracji, która jest niesłychanie istotna - wskazał.
Dyrektor oddziału GDDKiA w Warszawie Jarosław Wąsowski określił, że pierwsze prace nad budową drogi powinny rozpocząć się w 2028 roku. Jako prognozowany termin oddania inwestycji podał 2032 rok.
Po zrealizowaniu odcinka od Kiełpina do Warszawy kierowcy będą mieli do dyspozycji 332 km drogi ekspresowej aż do węzła Gdańsk Południe. Resort infrastruktury dodał, że oznacza to, iż z Warszawy do Gdańska kierowcy dojadą w niecałe 3 godziny.
Napisz komentarz
Komentarze