Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 13:50

Historia metra na Bielanach, czyli 15 lat wspólnych podróży

Za niecałe dwa miesiące minie 15 lat, od kiedy do użytku oddano pierwszą stację metra zlokalizowaną na Bielanach. Wydawać by się mogło, że to stosunkowo niedawno. Faktem jednak jest, iż przez ten czas struktura warszawskiej kolei podziemnej zmieniła się nie do poznania, a bielańskie przystanki metra są integralnym elementem najważniejszej sieci komunikacyjnej stolicy.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

  • kiedy bielański odcinek metra zaczął funkcjonować,
  • jak wyglądała budowa stacji,
  • jakie ciekawostki skrywają bielańskie przystanki metra.

Ciężko jest dziś wyobrazić sobie Bielany bez działającego systemu kolei podziemnej. Jego stacje stanowią kluczowe ośrodki komunikacyjne w funkcjonowaniu dzielnicy, zapewniając dojazd do centrum miasta w niecałe 20 minut. A jednak. Jeszcze na początku XXI w. nie było takiej możliwości. O metrze na Bielanach można mówić dopiero od 2008 roku. Ale zacznijmy od początku…

 

 

Rozrost I linii

Pierwsze plany wybudowania systemu transportu podziemnego w Warszawie datuje się na 1903 rok. Od tego czasu podejmowane liczne inicjatywy zrealizowania inwestycji. W 1950 roku rozpoczęto nawet takowe prace. Niestety, wszystko bezskutecznie. Sprawy nabrały tempa dopiero w 1982 roku, kiedy to Wojciech Jaruzelski zapowiedział w Sejmie powstanie warszawskiego systemu metra. Niecały rok później powołano Generalną Dyrekcję Budowy Metra. 

W dniu 15 kwietnia 1983 roku rozpoczęto budowę warszawskiego metra. Pierwsze prace odbywały się na Ursynowie. Planowo, odcinek Kabaty-Centrum miał być skończony do 1990 roku, a do Młocin - 1994 r. Niestety, problemy finansowe oraz przy drążeniu tuneli spowodowały przesunięcia o 2 lata. W 1986 roku zdecydowano zaś ograniczeniu prac jedynie do odcinka Kabaty – Politechnika. Po przemianach ustrojowych, na przełomie lat 80. i 90. pojawił się pomysł nie tylko skrócenia linii do Placu Wilsona, ale i całkowitej rezygnacji z budowy metra. Eksperci jednak zdecydowali, że przerwanie prac byłoby kosztowniejsze od ich dokończenia, wobec czego budowę postanowiono kontynuować.

Wraz z końcówką 1994 roku zakończono prace na odcinku Kabaty-Politechnika. Jego uroczyste otwarcie nastąpiło w dniu 7 kwietnia 1995 roku. Popularność metra spowodowała, że władze Warszawy zadecydowały o jego rozbudowie. W 1998 roku pociągi wjechały na stację Centrum, w 2001 roku na Świętokrzyską oraz Ratusz Arsenał, w 2003 r. na Dworzec Gdański, a w 2005 roku na Plac Wilsona. W 2005 roku miała rozpocząć się ponadto budowa stacji Marymont i Słodowiec, ale ze względu na protesty Hydrobudowy 6 przy przetargu na budowę tej drugiej, prace uległy opóźnieniu. Jednak już 29 grudnia 2006 roku stacja Marymont rozpoczęła funkcjonowanie. 

Metro na Bielanach

Ze względu na protesty, budowa stacji Słodowiec rozpoczęła się z dziesięciomiesięcznym opóźnieniem. W maju 2006 roku robotnicy weszli na plac budowy. Po dwóch latach prace dobiegły końca. W dniu 23 kwietnia 2008 roku na stację Słodowiec wjechał pierwszy pociąg z pasażerami. 

Budynek stacji Wawrzyszew pokrywa kilka rodzajów bluszczu. Efekt dostrzegalny jest również z przeszklonych pawilonów przystanku

Wejście na stację Młociny zdobią gabiony. Zostały wówczas użyte po raz pierwszy w Warszawie. Równie efektowny jest sufit na poziomie peronów - wykonany w falowanym stylu, wykończony chropowatym barankiem.


A47983BB-D86A-4FA0-BC9A-DE26B927CEFA

A47983BB-D86A-4FA0-BC9A-DE26B927CEFA

A3C7FE1F-920A-4EED-87DD-2DC3FE9469D7

A3C7FE1F-920A-4EED-87DD-2DC3FE9469D7

6A13DA21-9760-4ADA-B1F1-F3EE95F59EFB

6A13DA21-9760-4ADA-B1F1-F3EE95F59EFB

848EB9C5-7859-43F6-8CEC-FCED92D8500F

848EB9C5-7859-43F6-8CEC-FCED92D8500F

E30345D9-FDFC-40B2-AF32-E6EC02A58B45

E30345D9-FDFC-40B2-AF32-E6EC02A58B45

D7ADDF2C-CB1E-49A3-8BE8-FDF7F332112D

D7ADDF2C-CB1E-49A3-8BE8-FDF7F332112D

538229FB-A24B-4613-8DA7-DA045AD8C93D

538229FB-A24B-4613-8DA7-DA045AD8C93D

DE60ADA8-15D1-45B0-B7B3-C4A4DB4F31B3

DE60ADA8-15D1-45B0-B7B3-C4A4DB4F31B3

4D755D1B-91EE-4678-A968-83A3C8B3C5C8

4D755D1B-91EE-4678-A968-83A3C8B3C5C8

C5AEF55C-2BD5-4B01-9934-AF46196948A9

C5AEF55C-2BD5-4B01-9934-AF46196948A9

C231B8A9-F3E0-47AF-9066-1B963BD9FDCC

C231B8A9-F3E0-47AF-9066-1B963BD9FDCC

65B02CBA-DE53-44FC-A086-32482FFC7354

65B02CBA-DE53-44FC-A086-32482FFC7354

DB2A771D-9D6D-404D-BB2D-87E20B20BF62

DB2A771D-9D6D-404D-BB2D-87E20B20BF62

610CFBE9-5549-43F5-AA46-747B5DDC1365

610CFBE9-5549-43F5-AA46-747B5DDC1365


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze