Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 07:27

Oficjalnie: Warszawa ze Strefą Czystego Transportu

Warszawscy radni zdecydowali, że stolica Polski objęta zostanie Strefą Czystego Transportu. Zdaniem ekspertów warszawskie ulice staną się drożniejsze.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

  • czym jest Strefa Czystego Transportu,
  • gdzie się będzie znajdować.

Strefa Czystego Transportu to obszar, zazwyczaj w centrum miasta, o dużym natężeniu ruchu, w którym wprowadza się ograniczenia lub opłaty mające na celu poprawę jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów.

Cele Strefy Czystego Transportu obejmują zazwyczaj redukcję poziomów zanieczyszczeń powietrza, takich jak tlenki azotu i cząstki stałe, co przyczynia się do poprawy zdrowia publicznego. Ograniczenia w strefach czystego transportu mogą obejmować:

ograniczenia wjazdu lub opłaty za niego, a także promowanie pojazdów niskoemisyjnych, takich jak elektryczne lub hybrydowe.

Warszawa w SCT

W czwartek 7 grudnia warszawscy radni przegłosowali ustawę wraz z poprawkami, która wprowadzi Strefę Czystego Transportu. Głosy, mówiące o wprowadzeniu strefy, słyszalne były już od stycznia. Jednakże dopiero teraz stołeczni urzędnicy przyjęli finalny kształt ustawy. 

Rada przyjęła dziś uchwałę o wprowadzeniu w stolicy Strefy Czystego Transportu. To rozwiązanie zastosowane w setkach miast w całej Europie. Jej celem jest poprawa jakości powietrza, a więc troska o zdrowie nas wszystkich. Pomiary jakości powietrza nie pozostawiają złudzeń. Dlatego musimy działać natychmiast, bo podusimy się w naszych miastach – mówi prezydent Rafał Trzaskowski. – SCT to stopniowe, rozpisane na lata (a więc dające czas mieszkańcom na dostosowanie się do nich) zmiany, które pomogą naszemu miastu odetchnąć. Ograniczyć zanieczyszczenie powietrza szkodliwymi substancjami, które skutkują całym szeregiem schorzeń. Czy prawo do kopcenia podstarzałymi dieslami jeszcze o kilka lat dłużej ma być ponad prawem do zdrowia, a nawet życia wszystkich mieszkańców 2-milionowej metropolii. Nie wydaje mi się, żeby ktokolwiek przy zdrowych zmysłach odpowiedział na to pytanie twierdząco – mówi Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Do centrum Warszawy nie będą mogły już wjechać samochody, szczególnie zanieczyszczające powietrze, przede wszystkim stare diesle. Do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w SCT zwolnieni będą mieszkańcy strefy oraz opłacający podatek i zameldowani w stolicy Polski.

SCT obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać: aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej; liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych; Mostem Łazienkowskim; aleją Armii Ludowej; ulicą Wawelską; ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia. Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu.

Strefa Czytsego Transportu zacznie funkcjonować wraz z początkiem lipca 2024 roku. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mm 11.12.2023 16:53
Strefa czystego transportu to ściema wiele miast wycofuje się z tego ponieważ nie ma to sensu podraża życie mieszkańców a nie przynosi poprawy powietrza Powietrze nie stoi tylko się przemieszcza raz nawieje raz wywieje tak więc nie ma to sensu. Głupowi ekolodzy mają tylko radochę z tego

Ehhhh 11.12.2023 22:18
Co za stek bzdur. Czy Ty w ogóle liznąłeś wiedzy na ten temat, czy inspirujesz się konfederacko pisowskimi durniami?