W tym artykule przeczytasz o:
- spektaklu muzyczno-literackim „Fryderyk Chopin – Homo Artifex”
- talencie jako temacie spektaklu
- podstawie stworzenia przedstawienia
Wielowymiarowy projekt poetycko-muzyczny to jednocześnie koncert, spektakl i spotkanie z publicznością z elementami wykładu performatywnego, który łączy w sobie gatunki i miesza konwencje. Z powodzeniem prezentowany jest zarówno w salach filharmonicznych, jak i na deskach teatralnych.
Witold Lutosławski zwykł określać talent mianem „dobra powierzonego”. Ale jak nim zawiadywać? To odwieczne dylematy, wybory i kompromisy człowieka artysty, zmieniają się jedynie kostium i forma. Aby talent pomnażać i żeby mógł służyć ludziom, powinniśmy mądrze obracać tą ewangeliczną walutą. Czy masz wybór, czemu służysz? Czemu służy twój talent tobie, sztuce, narodowi, konwencji, komercji? Czy bardziej pozostać artystą, czy poświęcić się dla narodu? Czy być patriotą, czy kosmopolitą? Czy to się wyklucza? Czy presja patriotyzmu nie bywa opresją? Czy poklask publiczności jest jedyną miarą? Co jest naszą powinnością? To odwieczny problem wierności swojemu talentowi...
Idealnym do tego materiałem okazały się fragmenty „Fausta” Johanna Wolfganga Goethego i dwie jednoaktówki Mariana Hemara „Kosmopolita” i „Umowa”, napisane w latach 60. dla Radia Wolna Europa, przedstawiające hipotetyczne obrazy z życia Fryderyka Chopina. A w warstwie muzycznej:
Preludium e-moll op.28 nr 4
Hulanka /sł.S.Witwicki/
Śliczny chłopiec /sł.B.Zaleski/
Scherzo b-moll op.31/Sonata b-moll cz.1
Etiuda c-moll op.10 nr 12
Preludium E-dur op.28 nr 9
Mazurek a-moll op.68 nr 2
Mazurek F-dur op.68 nr 3
Chopin/Viardot:La jeune fille /sł.L.Pomey/
Preludium Des-dur op.28 nr 15
Preludium g-moll op.28 nr 22
Melodia /sł.Z.Krasiński/
Etiuda c-moll op.25 nr 12
Napisz komentarz
Komentarze