Powstaną strefy postoju, Stare Miasto będzie wyłączone z ruchu, a na niektórych deptakach prędkość hulajnóg zostanie ograniczona do 12 km/h.
Jakiś czas temu informowaliśmy o interpelacji radnego Piotra Walasa, w której zwracał uwagę na problem walających się po mieście hulajnóg elektrycznych. „Zwracam się z uprzejmą prośbą, aby rozważyć możliwość zobowiązania firm oferujących wynajem hulajnóg do wydzierżawienia powierzchni i budowę »stacji dla hulajnóg«, skąd użytkownicy powinni mieć możliwość pożyczenia i oddania sprzętu. Budowa »stacji dla hulajnóg« uporządkuje przestrzeń publiczną i poprawi bezpieczeństwo użytkowników ciągów pieszych” – pisał w interpelacji radny.
Trzy tygodnie później Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że w Warszawie będą obowiązywać nowe zasady dotyczące parkowania hulajnóg. Ratusz podpisał porozumienie z 5 największymi firmami oferującymi wynajem hulajnóg. Są to: Bolt, Dott, Lime, Blinkee i Tier.
Przeczytaj również: Po rewolucji nastąpiła anarchia. Hulajnogi na celowniku radnego
Stojaki na rowery będą nie tylko na rowery
Zgodnie z nowymi zasadami użytkownicy hulajnóg będą zobowiązani do pozostawiania ich w określonych miejscach. Mają to być między innymi stojaki na rowery. „ZDM oznakowuje kilka tysięcy miejskich stojaków dla rowerów odpowiednią naklejką, wskazującą, że jest to wyznaczone miejsce postoju rowerów i e-hulajnóg. W ten sposób szybko miasto zyska gęstą sieć kilku tysięcy parkingów, dostępnych niemal na każdym rogu, ograniczając tym samym liczbę urządzeń zaparkowanych w miejscach przypadkowych” – informuje Zarząd Dróg Miejskich.
Dodatkowo ZDM planuje wyznaczenie stref postoju wyłącznie dla hulajnóg, które będą specjalnie oznaczone w aplikacjach firm je wynajmujących i w terenie. Miejsca te mają zostać sfinansowane przez wypożyczalnie hulajnóg. „Osobom, które mimo wszystko postawią e-hulajnogę w nieprawidłowym miejscu, grozi mandat od straży miejskiej. Przez ostatnie pół roku dzięki działaniom Straży Miejskich i ZDM z ulic centrum wywieziono ok. 2 tys. źle zaparkowanych e-hulajnóg. Opłata naliczana za usunięcie wynosi 123 zł” – przestrzega ZDM.
Przeczytaj również: Oświata w Warszawie z deficytem. Rodzice dostaną po kieszeni
Wolniej panie kierowco!
Zgodnie z przepisami ustawy z maja 2020 roku, kierowca hulajnogi nie może przemieszczać się szybciej niż 20 km/h. Nowe zasady wypracowane przez wypożyczalnie i Ratusz są jeszcze bardziej restrykcyjne. W niektórych miejscach prędkość zostanie ograniczona do 12 km/h. Ta zasada będzie obowiązywać na Krakowskim Przedmieściu, Nowym Świecie i Chmielnej, na odcinkach gdy są deptakiem, a także na Bulwarach Wiślanych, w momencie gdy nie ma tam wydzielonej drogi dla rowerów.
Strefa wyłączona
Poruszanie się hulajnogami elektrycznymi zostanie zabronione na Starym Mieście oraz w Łazienkach Królewskich i Ogrodzie Krasińskich. Jest to spowodowane niebezpieczeństwem poruszania się po kocich łbach pojazdami na tak małych kołach. Chodzi również o bezpieczeństwo pieszych w wąskich uliczkach i brak miejsca na wyznaczenie stref postoju dla hulajnóg.
Napisz komentarz
Komentarze