Porównaliśmy statystyki z dwóch miarodajnych okresów. Widać wzrost.
Od 15 listopada 2021 roku na Żoliborzu funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Przy okazji dyskusji nad jej wprowadzeniem pojawiło się wiele głosów, według których SPPN miałaby sprawić, że wiele samochodów parkujących na Żoliborzu przeniesie się na Bielany.
Z Żoliborza na Bielany
Miałoby dojść do tego ze względu na fakt, że duża część aut parkujących do tej pory po południowej stronie trasy AK jest zostawiana przez osoby dojeżdżające do pracy spoza Warszawy lub z jej granicznych dzielnic. Okolice stacji metra Marymont i Plac Wilsona pełniły rolę swoistego węzła przesiadkowego, przy których zostawiano samochody i przesiadano się do komunikacji zbiorowej. Wprowadzenie SPPN sprawiło, że takie rozwiązanie stało się o wiele droższe. Od 15 listopada 2021 roku zgodnie z przyjętymi stawkami trzeba zapłacić 3,90 zł za pierwszą godzinę postoju, 4,60 zł za drugą godzinę postoju, 5,50 zł za trzecią godzinę postoju i po 3,90 zł za każdą kolejną godzinę.
Siłą rzeczy kierowcy, chcąc dalej dojeżdżać do pracy częściowo autem a częściowo transportem publicznym i jednocześnie nie płacić za postój, od 15 listopada muszą szukać nowych miejsc do parkowania. Dla wielu z nich najbliższym takim rejonem są południowe Bielany, szczególnie okolice stacji metra Słodowiec.
Przeczytaj również: Spotkanie z kocią behawiorystką, muzyczny poranek dla dzieci i teatralna przypowieść o dobrym Samarytaninie – Wydarzenia na Bielanach
Radni widzą niewielkie zmiany
Podczas ostatniej Debaty Samorządowej Bielan zapytaliśmy radnych czy spostrzegli zwiększenie ruchu drogowe na osiedlach graniczących z Żoliborzem, i czy zaobserwowali wzrost liczby parkujących samochodów. „Zauważyłem stosunkowo większe natężenie na osiedlu Ruda” – dzielił się swoimi spostrzeżeniami radny Stefan Kulesza, ale dodawał, że nie jest to bardzo znaczna różnica. „Ja też nie widzę drastycznego wzrostu, natomiast obserwuję ten pozytywny aspekt wpływu Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Żoliborzu, że faktycznie jest tam teraz więcej wolnych miejsc do parkowania” – twierdził z kolei radny Daniel Pieniek.
Przeczytaj również: Za parkowanie na Żoliborzu trzeba zapłacić i nagle zrobiło się luźniej
Wzrost jest, ale tylko na niektórych ulicach
Udało nam się uzyskać od stołecznej Straży Miejskiej statystyki dotyczące liczby interwencji straży miejskiej na wybranych ulicach w południowej części Bielan. Można zaobserwować duży wzrost interwencji strażników miejskich na niektórych ulicach.
Podzieliliśmy dane na dwa okresy: okres 1. – grudzień 2020 i styczeń 2021; okres 2. – grudzień 2021 i styczeń 2022. Okres 1. to czas przed wprowadzeniem SPPN na Żoliborzu, okres 2. przeciwnie.
Duży wzrost interwencji zaobserwowano na ul. Słodowiec. Tam w pierwszym okresie mieliśmy do czynienia z 34 interwencjami straży miejskiej, z czego 1 to dyspozycja usunięcia pojazdu, a cała reszta to procedury foto. Z kolei w okresie 2. liczba interwencji na ul. Słodowiec wyniosła aż 98.
Przeczytaj również: Na Radiowie powstanie stok narciarski
Ogólna i Rudzka z największym problemem
Ogromny wzrost interwencji zaobserwowano również na ul. Ogólnej. Tu w okresie 1. mieliśmy do czynienia z 25 interwencjami straży miejskiej, z czego 24 to procedury foto, a 1 do pouczenie. Natomiast w okresie 2. liczba interwencji wzrosła do 204, z czego 195 to procedury foto.
Otrzymaliśmy również dane z ulic: Literackiej, Kochanowskiego, Pruszyńskiego, Leśmiana i Sadowskiej. W ich przypadku zmiana jest niewielka lub nie ma jej wcale.
Ewenementem jest natomiast ulica Leopolda Staffa. Na niej odnotowano spadek interwencji – w okresie 1. było ich 118, a w okresie 2. zaledwie 75. Niewielki spadek można zauważyć również na ul. Rudzkiej,
Przeczytaj również: SPPN na Żoliborzu od miesiąca, a prace nadal trwają. Zmiana organizacji ruchu na dzielnicowych drogach
Napisz komentarz
Komentarze