W tym artykule przeczytasz o:
- otwarciu trasy tramwajowej do Wilanowa
- unijnym wsparciu dla budowy
- skróceniu czasu dojazdu z Żoliborza i Bielan do Wilanowa
- kiedy na Stegny?
Nowo uruchamiany odcinek trasy tramwajowej wzdłuż ulic Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – od skrzyżowania ze Spacerową do Miasteczka Wilanów – liczy 6,5 km. Po drodze tramwaj zatrzymuje się na 12 nowych przystankach.
Przyjechałem o godz. 7:00 rano do Wilanowa „szesnastką” – szybko i wygodnie – z przystanku przy ul. Goworka. Podobnie komfortowo i dwukrotnie szybciej niż autobusem dotrą od dziś tramwajami do centrum mieszkańcy Wilanowa – mówił podczas inauguracji trasy prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.
To najdłuższy odcinek tramwajowy uruchomiony w Warszawie od lat 50. XX w. i jeden z najdłuższych ciągów komunikacji szynowej oddawanych w ostatnich dekadach (centralny odcinek II linii metra miał ok. 6,5 km, a najstarszy odcinek linii M1 – ok. 11 km). To także jeden z najdłuższych odcinków tras tramwajowych w kraju.
Ta trasa tramwajowa będzie jeszcze dłuższa, dlatego że w połowie przyszłego roku oddamy odnogę na Stegny. To pokazuje jak bardzo poważnie traktujemy komunikację miejską. I że mimo licznych przeciwności losu – pandemii, wojny za naszą wschodnią granicą i tego, jak traktowany był budżet miasta stołecznego Warszawy przez poprzedni rząd – jesteśmy w stanie realizować wielkie, ważne dla mieszkańców miasta inwestycje. Inni o wielkich projektach tylko opowiadają, my je realizujemy – dodał Rafał Trzaskowski.
Więcej o trasach tramwajowych do Wilanowa pisaliśmy tutaj:
Trasa z unijnym wsparciem
Podczas oficjalnego otwarcia nowego połączenia tramwajowego w stolicy prezydent Rafał Trzaskowski podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do wybudowania tej trasy. Wspomniał również o wsparciu finansowym z budżetu Unii Europejskiej.
Szanowny Panie Prezydencie, po raz kolejny gratuluję. Jesteśmy bardzo dumni, że kolejna inwestycja finansowana ze środków unijnych została niemal w całości zrealizowana, a tramwaj od dzisiaj już jeździ. Ta inwestycja to przykład, jak bardzo dobrze stolica realizuje zadania z zakresu transportu publicznego. Gratuluję dzisiaj również mieszkańcom Wilanowa, którzy zyskali bardzo przyjazny, ekologiczny środek komunikacji – mówiła Katarzyna Zielińska-Heitkötter z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Inwestycja została współfinansowana ze środków POIiŚ (Nr POIS.06.01.00-00-0033/16 Tytuł: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą Faza I). Całość dofinansowania dla projektu wyniosła 518,27 mln zł, w tym dla kontraktu D+E (budowa nowej trasy) – 169,4 mln zł.
Unia Europejska to wielkie projekty, wielkie idee, ale też inwestycje służące na co dzień mieszkańcom miast. Takim projektem jest tramwaj do Wilanowa dofinansowany z funduszy europejskich. Komisja Europejska z niecierpliwością czeka na kolejne, które będzie mogła wesprzeć unijnymi środkami – dodał Przemysław Kalinka z przedstawicielstwa KE w Polsce.
W pół godziny do centrum
Z Wilanowa wyruszają dwie linie tramwajowe: 14 – prowadząca do Politechniki i na Ochotę oraz 16, która dowozi pasażerów na Marszałkowską, a dalej do ronda Radosława i pętli Piaski (połowa kursów na skróconej trasie do Muranowskiej). Tramwaje linii 14 odjeżdżają w godzinach szczytu co 8 minut, a linii 16 – co 4 min. W ciągu godziny przewidziano więc 22-23 odjazdy. W sumie na tory w Warszawie wyjeżdża teraz codziennie rekordowa liczba tramwajów: planowo 456 składów (do tej pory we wrześniu było 427 składów).
Docelowe czasy przejazdu zostaną wprowadzone po zakończeniu wszystkich prac w pasie drogowym. Dziś tramwaje poruszają się obok budowy. Na trasie do Wilanowa wciąż obowiązują czasowe organizacje ruchu, z tymczasowymi przejściami czy przejazdami przez torowisko. Po zakończeniu prac zostaną wprowadzone na skrzyżowaniach priorytety dla tramwajów, co znacząco skróci czas przejazdu.
Ta inwestycja była niebywale skomplikowana – to nie tylko kilometry torów i sieci trakcyjnej, ale też gigantyczna przebudowa w środku miasta związana z budową ulic, chodników, ścieżek rowerowych. Zaangażowało się w nią setki niezwykle kompetentnych ludzi i dziś chciałbym im wszystkich bardzo podziękować – to oni najlepiej wiedzą, ile zarwanych nocy, ile stresu, ile serca trzeba oddać, żeby dziś świętować sukces – mówił Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
O linii numer 16, która powróciła po latach na warszawskie ulice i jeździ trasą z bielańskich Piasków do Miasteczka Wilanów pisaliśmy tutaj:
Kiedy na Stegny?
Poszczególne elementy trasy tramwajowej do Wilanowa oddawane są etapowo. We wrześniu 2023 r. tramwaje wróciły na Puławską, gdzie – na skrzyżowaniu z Goworka – powstały nowe rozjazdy. W maju 2024 r. tramwaje pojechały ulicami Goworka, Spacerową i Gagarina do krańca Sielce. Teraz przyszła pora na najdłuższy odcinek – do Miasteczka Wilanów. W połowie 2025 r. tramwaje dojadą ul. Św. Bonifacego do pętli Stegny. Zakończenie zasadniczych robót drogowych w ciągu Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej nastąpi w III/IV kwartale 2025 r.
Transport publiczny jest dla nas bardzo ważny, ale myślę, że jest również wizytówką Warszawy. Ja dużo jeżdżę po Polsce i wszędzie słyszę, że tak jak dobrze jeździ się komunikacją miejską w Warszawie, tak nie jeździ się w żadnym innym polskim mieście. Przepraszam więc inne miasta, ale... bierzcie z nas przykład. Dlatego dziś dla nas jest wielki dzień, ale też zobowiązanie, żeby na tym nie poprzestawać. Mamy więc w planach tramwaj na Zieloną Białołękę. W projekcie są też kolejne linie metra i obiecujemy mieszkańcom Warszawy, że będziemy tak działać dalej – mówiła Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.
O linii nr 19, która powrócić ma na stołeczne ulice po zakończeniu budowy odgałęzienia na Stegny, można przeczytać w tym miejscu:
Napisz komentarz
Komentarze